چگونه مفید تمرین کنیم؟ (در نوازندگی)


نحوه تمرین مفید در نوازندگی و مواردی که در طول تمرین و قبل از آن حتماً باید رعایت شوند.


استفاده درست از وقت به هنگام تمرین ساز، از مهمترین عواملی است که پیشرفت شما را در نوازندگی تضمین می‌کند، به نکاتی که یکی از مدرسین موسیقی در این باره بیان کرده است دقت کنید.
جری کوکر (Jerry Coker) پروفسور موسیقی و نوازنده توانای saxophone ، استاد دانشگاه و همچنین نویسنده بیش از ۲۰ کتاب در زمینه موسیقی Jazz در ارتباط با روش‌های تمرین کردن موسیقی نظریاتی مفیدی دارد که در اینجا به نکات مهم آن اشاره می‌کنیم.

او معتقد است که هنرآموز برای موفقیت باید تمرین منظم داشته باشد، حداقل روزی ۷۵ دقیقه. بسیاری از ما ممکن است بیش از این مقدار طی روز تمرین داشته باشیم، اما نکته اینجاست که بهره لازم از زمان صرف شده را نمی‌بریم.
۱- ابتدا برای اینکه وارد دنیای موسیقی شوید به مدت ۵ دقیقه یک ملودی آرام را که دوست دارید تمرین کنید.
۲- به مدت ۱۵ دقیقه تمرین گام و آرپژ انجام دهید.
۳- به مدت ۱۰ دقیقه تمرین الگوهای ملودیک یا Riff انجام دهید.
۴- به مدت ۵ دقیقه روی ملودی‌های جدید با آکوردها Improvise کنید.
۵- برای مدت ۱۵ دقیقه روی در آوردن ملودی از روی نوار یا CD کار کنید به اینکار Transcription گفته می‌شود.
۶- به مدت ۱۰ دقیقه روی نقطه ضعف‌های جدی خود کار کنید. مثلاً اگر در بعضی از گام‌ها ضعف دارید یا با سرعت‌های زیاد مشکل دارید به آن‌ها بپردازید.
۷- برای مدت ۱۵ دقیقه نیز وقت خود را صرف یاد گیری یک آهنگ جدید بکنید که شامل ملودی و تحلیل هارمونی باشد.

 

نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید:

قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دست‌هایتان را گرم کنید. به هیچ عنوان در هنگام شروع تمرین قطعه‌ای سخت و یا تکنیکال را اجرا ننمایید در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث می‌شود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی‌هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین می‌باشد و سپس اجرای قطعه‌ای ساده برای شروع تمرین.

 

ذهنتان را آماده کنید

تمرین تنها فیزیکی نیست، بجای اینکه تنها با عضلاتتان ساز بزنید قبل از شروع هر تمرینی چه گام و چه قطعه با نگاه کردن به نت قطعه مورد نظر، ذهن خود را برای تمرین آماده سازید. به عقیده شخصی (نگارنده) بسیاری از تمرینات عضلانی تنها وقت شما را می‌گیرند و کار مفیدی را انجام نمی‌دهند! درواقع تنها شما خسته می‌شوید و حس کاذب پیشرفت را به شما دست می‌دهد؛ در حالیکه با تمرینات ذهنی می‌توانید با فشار کمتر و بازدهی بالاتر از تمرینات خود استفاده ببرید.

تمرین تنها فیزیکی نیست

 

زمان مشخصی را برای تمرین اختصاص دهید

یکی از عادت‌های بد در نوازندگی این است که وقتی مشخص را برای تمرینات خود اختصاص ندهید و بدتر از آن اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهید و دوباره به سراغ کارهای دیگرتان بروید و این کار را در طول زمان چندین بار تکرار نمایید. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی عضلات و بدن شما نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان می‌دهند که خود آسیب پذیری شما را بالا می‌برد.

 

از تمرین دست نکشید

یکی از اشتباهاتی که برخی از هنرجویان و نوازندگان انجام می‌دهند این است که به یکباره دست از تمرین می‌کشند و به سراغ کار دیگری می‌روند!
بایستی ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نمایید و در انتها نیز سعی ننمایید تمرینتان را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانید، بگذارید آرامش در دستان شما خود را نشان بدهد، پس با اجرای قطعه‌ای ملایم (مثلاً در حالت آندانته یا آداجیو) تمرینتان را پایان دهید.

 

قبل از تمرین نرمش کنید

در نوشته فوق شیوه شروع و خاتمه تمرینات بررسی شد اما باید توجه نمایید که یک نوازنده حرفه‌ای به دستان خود اهمیت بسزایی می‌دهد، پس شما هم حرفه‌ای فکر کنید و حرفه‌ای ساز بزنید، مهم نیست که یک هنرجو باشید. قبل از شروع تمرینات با ساز مقداری تمرین کششی انجام دهید و سعی نمایید تا با نرمش و ماساز انگشتان، آن‌ها را برای تمرین آماده سازید.

 

در طول تمرین تنفس را فراموش نکنید

بعد از هر تمرین سختی و یا در دوره زمانی مشخصی مثلاً 15 دقیقه از جای خود بلند بشوید و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی را انجام دهید و با تنفس عمیق انرژی تازه‌ای را به خود منتقل نمایید. یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش می‌کنند، تنفس در طول قطعه است! سعی نمایید تا با کمک استاد خود یاد بگیرید تا در چه وقت و در چه قسمت‌هایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، اثرات خود را نشان می‌دهد و خستگی زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد! آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نمی‌باشد بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی می‌باشد که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما می‌گذارد.

 

فشار تمرین را از خود بکاهید

پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی نمایید تا از فشاری که بر روی عضلات آمده بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روش‌های بسیار خوب برای این کار می‌باشد.

 

منبع: harmonytalk.com